FRAGES - Creative coding project

Frages is a project born, during the lockdown.  It is the fruit of visual explorations that mixes coding and graphic design. It aspires to be a new way of creation that uses generative systems to enable the emergence of new behaviour.

The generative process has the unique quality to perpetually morph into an infinite number of variations which favors the spontaneous encounter of new shapes. It both guides creation and frees it from a preconceived final result.

Each visual we encounter is a “fragment” of the source code that generated it: if we were to execute the code again, countless new visuals would be created. This is why, in this project it felt essential to us to display the code in its raw form (computer language) along with  the “visual fragment” it originated. This felt natural to achieve complete transparency of the creative process. 

The open display of the code, consequently, allows a direct access to the entire system from which the fragment was collected, and to its infinity of siblings.

With the physical prints of one of these variations, we are making a finite decision, a statement. It is a total contrast in form with the perpetually shifting original object with which you can interact and observe the never-ending generation of itself (changing up to 60 times per second!).

Frages est un projet né durant le confinement, il est le fruit d'une exploration visuelle qui mélange code et design graphique. L'idée est d'aspirer à un nouveau type création qui laisse place à l'émergence grâce à l'utilisation de systèmes génératifs. Ayant comme particularité d'évoluer en une infinité de variations, le génératif comme processus favorise la rencontre de nouvelle forme. Elle oriente la création, tout en la libérant d'un résultat final anticipé et attendu.

Chaque visuel est donc un fragment du code qui l'a généré, "fragment" car ce même code s'il est recopié textuellement comporte une infinité de variations du visuel. Ainsi à travers ce projet Frages il était important pour nous d'accoler le code dans sa forme brute (langage informatique) à son "fragment visuel" dévoilant ainsi le processus de sa création en toute transparence.

C'est aussi une manière de donner un accès direct à tout le système dont il est issu et donc à l'infinité de ses versions.

La décision de matérialiser une de ces variations revient à un choix fini qui tranche avec une forme qui vise à varier à l'infini. Sa forme interactive elle au contraire rend visible sa génération infinie puisqu’en prenant en compte l'interaction, il calcule 60 fois par seconde, une nouvelle version de lui-même.
Puisqu’il recrée sans cesse de nouvelles versions de lui-même en fonction de l'interaction.

CONCEPTION : Cosa Mentale
REALISATION : Cosa Mentale
EXHIBITED : TwoThirds Project space - Athens (GR)
DATE : 2021

GENERATIVE FRAGMENT - 01 | Interactive Installation

INTERACTIVE WEB MOBILE FRAGMENTS

PRINT

A_WEB_Frages09
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Credit Website | Cosa Mentale 2019