LE CHANT DE L’OMBRE – 2024

In collaboration with musician Benoit Carré (SKYGGE), Le Chant de l’Ombre is a hybrid project combining musical improvisation, audiovisual performance, and digital art. The project integrates AI into live musical creation, extending the musician’s gestures, but at times seeming to break free from them, creating its own paths of sound and visual creation. Le Chant de l’Ombre offers an immersive dive into a universe where humans and machines improvise together, merging and responding to each other in an unpredictable and unprecedented flow of creativity.

The musician’s presence, his voice, and the sound of the upright piano give rise to ghostly sounds: hybridized vocal timbres of singers from the 1930s, the ethereal voice of a jazz singer from the 1960s. These sounds are integrated into a set with ambient-electro accents, centered around the sound of the upright piano. In this way, the music echoes the idea of hauntology: this return of the past to the present is achieved through AI, combining cloning and the generation of musical fragments directly derived from musical improvisation. Like an intelligent echo that emancipates itself from sound.
Musical and visual improvisation are interconnected. The movements are captured by infrared cameras to create real shadows as well as evolving shapes. These evolving shapes are generated and modified in real time on stage by the Cosa Mentale collective.
The boundaries between the organic voice, the synthetic voice, presence, and shadow are blurred to open up a new creative space where randomness and improvisation merge in a dialogue with the machine.

En collaboration avec le musicien Benoit Carré (SKYGGE) Le Chant de l’Ombre est un projet hybride entre improvisation musicale, performance audiovisuelle et art numérique. Le projet integre l’IA dans la création musicale en directe, elle prolonge les gestes du musicien, mais, à certains moments, elle semble s’en affranchir, créant ses propres chemins de création sonore ou visuelle. Le Chant de l’Ombre propose une plongée immersive dans un univers où humain et machine improvisent ensemble, fusionnent et se répondent dans un flux de créativité imprévisible et inédit.

La présence du musicien, sa voix, et le son du piano droit donnent naissance à des sonorités fantomatiques: timbres de voix hybridés de chanteurs des années
30, voix éthérée d’une chanteuse de jazz des années 60. Ces sonorités s’intègrent dans un set aux accents ambiant-électro avec au centre le son du piano droit.
En cela la musique fait écho à l’idée d’hantologie : ce retour du passé dans le présent ici se fait à travers l’I.A., mêlant clonage et génération de fragments musicaux directement issus de l’improvisation musicale. Comme un écho intelligent qui s’émancipe du son.
Improvisation musicale et visuelle sont interconnectées. Les mouvements sont captés par des caméras infrarouges, pour créer des ombres réelles mais aussi des formes évolutives. Ces formes évolutives sont générées et modifiées en temps réel au plateau par le collectif Cosa Mentale.
Les frontières entre la voix organique, la voix synthétique, la présence et son ombre s’effacent pour ouvrir un espace de création inédit où l’aléatoire et l’improvisé se fondent dans un dialogue avec la machine.

CONCEPTION : Cosa Mentale & Benoit Carré (SKYGGE)
PRODUCTION: Puppet Master
EXHIBITED : Les bains numériques - Enghien-Les-Bains (FR)
RESIDENCY: CDA d'Enghien-les-bains
DATE : 2024